home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Docentenblog dag 7: Docenten doe-middag
Edukans Actieplatform
De laatste echte schooldag alweer. Dus de laatste gelegenheid om lessen te observeren, aan co-teaching te doen of om feedback te geven. We z...

Docentenblog dag 7: Docenten doe-middag

De laatste echte schooldag alweer. Dus de laatste gelegenheid om lessen te observeren, aan co-teaching te doen of om feedback te geven. We zijn inmiddels zo gewend aan African time dat we er niet meer van opkijken dat lessen niet gegeven worden of dat docenten er niet zijn.  Toch wordt ook deze ochtend, de lessen vervallen namelijk na de middagpauze, nuttig besteed. Joan observeert nog een interessante geschiedenisles over de slavernij in Malawi en hoort het verhaal nu ook eens van de andere kant. En yes!, de workshops beginnen hun vruchten al af te werpen: de docent gebruikt in deze les drie verschillende werkvormen en wat het meest opvalt, heel simpel, alle tassen staan nu, meteen aan het begin van de les, op de grond. Afke evalueert met Maction, haar buddy,  wat deze week hem opgeleverd heeft en dit wordt gefilmd door Salomé. Maction is enorm positief over de workshops en probeert nu al werkvormen toe te passen.

Na de lunch is er even tijd voor een ommetje en zien we de plaatselijke kleermaker aan het werk die de blauw-roze uniformen voor de primary school maakt op zijn Singer trapnaaimachine.  We worden door de meester van groep 8 uitgenodigd om in zijn klas te komen kijken. We schrikken van het enorme aantal kinderen dat daar zittend op matjes op de grond les krijgt. We tellen er al gauw tweehonderd maar het kunnen er ook meer zijn.

Het middagprogramma staat volledig in het teken van de voorbereiding op de lobby en advocacy meeting van morgen. Alsof het een doe-middag is, storten de docenten zich vol overgave op het knutselen van de themaboxjes die morgen aan de hoogste ambtenaar van het Ministerie van Onderwijs zullen worden aangeboden. Al snel ligt de hele tafel vol met viltstiften, stickers, glitterspullen en andere frutsels. Wat wij niet voor mogelijk hadden gehouden, is dat na korte tijd bijna alle buddy’s ook mee komen knutselen en de meest mooie creaties uit hun handen toveren. In de boxjes vragen wij aandacht voor thema’s zoals maximaal 50 leerlingen in één klas, meer vrouwelijke docenten en ook (meer) vrouwen in het management. Ook vragen we goede begeleiding voor meisjes door implementatie van het Gender Responsive Pedagogy (GPR) programma.

En nu om 18.00 uur, zitten we achter de laptop dit stukje te typen met, je raadt het nooit…….., een special brew koud Carlsberg biertje! Daar waren we echt even aan toe.

Joan en Afke

Media bij bericht (11)

Reacties (4)

  • anno V3B
    1 jaar geleden
    Toppertjes !! let's go mevrouw Pieterse

    Reactie rapporteren

  • ...
    1 jaar geleden
    Ik was het niet zelf ga verder geen namen noemen

    Reactie rapporteren

  • Stan Eman
    1 jaar geleden
    Het eerdere bericht van de zogenaamde ''Stan Eman'' is gestuurd buiten mijn weten om. Ik ben de echte Stan Eman.

    Reactie rapporteren

  • Annoniem
    1 jaar geleden
    Sorry voor de ongepaste opmerking het was meer een grapje die toen door iemand anders werd verzonden

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen