home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Docenten dag 4: Er zijn dagen dat we minder chaos ervaren
Edukans Actieplatform
Er zijn dagen dat we minder chaos ervaren. Wel georganiseerd, begrijp ons niet verkeerd. Structuur is iets dat je beter los kunt laten als...

Docenten dag 4: Er zijn dagen dat we minder chaos ervaren

Er zijn dagen dat we minder chaos ervaren. Wel
georganiseerd, begrijp ons niet verkeerd. Structuur is iets dat je beter los
kunt laten als je ontspannen de schooldagen in Malawi wil doorkomen. Het
systeem is volgens onze normen wat rommelig, maar het loopt! Docenten die
ineens andere lessen overnemen, lessen die later beginnen en eindigen zijn geen
uitzondering. Als docenten zijn we gekoppeld aan een Malawische collega, waarmee
we de hele week optrekken. We observeren lessen, voeren onderwijsgesprekken over
didactiek en geven feedback. Daarnaast willen we ook graag leren van de
deskundigheid van onze collega’s. De ervaringen rond deze gesprekken zijn erg
wisselend. Enerzijds worden deze goed gevoerd, waarbij er daadwerkelijk een
uitwisseling van ideeën plaatsvindt en de desbetreffende docent driftig
meeschrijft, enthousiast reageert en zegt je ideeën in zijn lessen te willen
gebruiken. Anderzijds komt het voor dat de buddy druk is met andere taken
binnen de school en moeilijk tijd vrij kan maken om rustig in gesprek te gaan. Toch
zijn de Malawische collega’s blij met onze aanwezigheid en willen graag nieuwe
werkvormen leren.

Het inspireert ons enorm om de lessen te observeren! We
hebben ervaren dat wanneer een docent voor een klas met 97 leerlingen met zeer
weinig leermiddelen zeer enthousiast staat te vertellen, je dat zeker wel wat
kippenvel bezorgd in de 30 graden en vrijwel windstille lokalen.

In de middag geven we een workshop ‘Active Learning’. Ondanks
hun drukke lesdag, schuiven alle collega’s bij ons aan en kan het feest beginnen,
want dat was het! We leggen ze aan de hand van verschillende werkvormen uit hoe
zij in hun praktijk de leerlingen actiever kunnen betrekken bij hun lessen. De
docenten geven duidelijk aan dat ze daar behoefte aan hebben. Net als wij ervaren
ze ook dat leerlingen rond het middaguur half slapend op hun tafel liggen, niet
meer actief meedoen in de les en er weinig leerrendement meer te behalen valt.
Daarom komt onze workshop voor hen op het juiste moment. De collega’s doen zelf
ook zeer actief mee met de workshop en ervaren op die manier zelf wat
activerende werkvormen kunnen opleveren. Ze vullen placemats in om gezamenlijk
de belangrijkste voordelen van Active Learning te formuleren. Ze discussiëren
enthousiast over verschillende vormen van didactiek. Ze proberen elkaar af te
troeven in een Scoot Race om binnen een bepaalde tijd goede antwoorden te geven
op wiskundige vragen. We doen de energizer ‘Who is the leader’, iets dat leidt
tot hilarische momenten. We sluiten de workshop af met de werkvorm ‘Start the
discussion’ waarbij sterk inhoudelijk gereageerd wordt op de stelling “Skills
are more important than knowledge”. Het doel van de workshop is om duidelijk te
maken wat de voordelen zijn van het inzetten van actieve werkvormen. Aan het
enthousiasme van de Malawische docenten te zien, mogen we denk ik met recht
zeggen dat ons dat gelukt is!

 

Joan, Loes en Caja

Media bij bericht (8)

Reacties (4)

  • David
    1 jaar geleden
    Mooi hoor al die leergierige docenten bij elkaar. Active learning in de praktijk.

    Reactie rapporteren

  • Mieke
    1 jaar geleden
    Leuk te lezen wat jullie doen!! Veel succes en plezier!

    Reactie rapporteren

  • Jan
    1 jaar geleden
    Mooi, die uitwisseling en het enthousiasme!

    Reactie rapporteren

  • Trees
    1 jaar geleden
    Mooi om te lezen (zeker als je zelf leerkracht bent). Bijzonder wat jullie allemaal meemaken. Wat een mooie ervaring.

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen